Monday, June 24, 2013

Hati Bercerita .



بسم الله الرحمن الرحيم


Segala puji bagi Allah s.w.t atas segala-galanya yang telah diberikan kepada kita terutama nikmat iman dan nikmat Islam. Selawat dan salam ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad S.A.W.

Mohonlah kepada Allah s.w.t tanpa jemu agar kita dihidupkan dengan iman, dimatikan dalam iman dan dimasukkan ke dalam syurgaNya dengan iman.

Entah kenapa saat ini , hati ini, jari jemari ini bergerak untuk mengimbau kenangan lalu. Ya Rabbi, cepatnya masa berlalu meninggalkan segalanya, dan yang tinggal hanya kenangan, Usah di tanya ada apa pada kisah silam , tetapi cukup di nyatakan ia hanya kenangan yang tidak mahu aku ulangi . Tapi sering kali ia menyapa mengingatkan aku tentang kealpaan aku terhadap Rabb yang satu . Kenapa ? Mengapa ia hadir , hanya Allah yang mengerti . Sebaknya hati ini tatkala mengingatkan kejahilan lampau. Betapa besarnya keagungan Dia , kebesaranNya, sehingga aku menjadi siapa aku pada hari ini . Tetapi harus aku kuat untuk jalani kisah ini sehingga detik roh berpisah dari jasad.

Aku bermonolog sendirian, siapakah aku sekarang ini jika aku belum tersedar dari kejahilan yang menjatuhkan ? Siapakah aku saat ini seandainya hati ini tidak terketuk oleh hidayahNYA . Siapakah aku saat ini jika aku masih jauh di bumi sarawak suatu masa dahulu . Betapa indahnya perancangan DIA, betapa cantiknya ketentuan DIA . Penuh rahsia, penuh hikmah . Menitis air mata mengingatkan setiap detik kenangan silam , menangis kerana mengingatkan kebesaranNYA . Subhanallah , alhamdulillah . 

Ya Rabb , jangan Kau bolak balikkan hati ini lagi. Biarlah ia tetap bberada di jalan yang Kau redha . Kuatkanlah hati dan semangatku untuk terus menjadi hamba yang baik buatMU . Dunia akhirat . Sudahlah.... aku penat dengan kealpaan , aku penat dengan kegelapan , aku penat dengan kesakitan jiwa yang dahagakan keimanan . Aku tidak mahu kembali kepada saat yang menjatuhkan diriku tanpa sedar . 

Entah kenapa jari jemari pada malam ini laju membawa ke arah perkara-kara silam di laman sosial ini . Sakit apabila melihat gambar-gambar lama yang masih tidak di padam setelah aku meminta untuk di padamkan . Tidakkah kau mengerti sahabatku, aku bukan yang dulu lagim bantulah aku . Aku tidak mahu di azab dek kerana kesilapan lamaku . Ya benar, Allah itu Maha Pengampun . Tetapi izinkan aku untuk memadamkan segala kenangan lampau agar tidak aku mengingatinya lagi :(

Laju jari jemari ini menari di atas papan keyboard ini, meluahkan apa yang terasa di hati sehinggakan tidak mampu untuk bibir ini berkata-kata . Setiap wajah yang pernah berada dalam kehidupan silamku, tidak pernah aku lupakan . Kadang-kadang tertanya..... kemanakah mereka ? apa yang mereka sedang lakukan ? adakah mereka seperti yang dahulu lagi ? Aku memohon kepadaMu Ya Rabb, lindungi mereka . Suntiklah hati2 mereka untuk menerima hidayahMu sebagaimana Kau izinkan aku menerima secalit kasih sayangMu . 

Ku kongsikan bersama-sama kalian tentang apa yang ku rasa untuk mengajak kalian bersama-sama memikirkan kebesaran dan kasih sayangNya yang tiada berbelah bahagi . Tetapi sayangnya , kita yang menyombong diri , angkuh !! Walhal kita amat memerlukanNYA . Ada apa pada dunia ? Melainkan hanya tipu daya , keseronokan yang bersifat sementara . Allah Allah Allah !! Selamatkan dunia ini daripada tipu daya syaitan dan musibah yang berpanjangan . Matikan kami dalam nikmat islam dan keimanan , matikanlah kami dalam keadaan bertakwa kepadaMu dengan sebenarnya takwa . Allahumma Amin .

Cepatnya masa berlalu meninggalkan segala cerita. Yang tinggal hanyalah kenangan . Pergilah segala derita, datanglah bahagia . Nyah lah segala kegelapan , berikan aku cahaya yang menyinar.........

Selamat Tinggal wahai diri yang angkuh . Selamat datang diri yang menjadi hamba kepada Pencipta yang satu . 

Aku lepaskan segalanya demi kebahagiaan di sana . Aku berlari meninggalkan semuanya demi menggapai keredhaanNYA ~


Sedarlah wahai hati yang resah bahawa Dia sentiasa ada bersamamu. Sentiasa dekat denganmu . Di kala kau berduka, kau bacalah ayat-ayat cintaNYA , Kau akan merasakan... dia seolah-olah berkata-kata denganmu. MasyaAllah, ketika itu tangisanmu akan menjadi lagu, kerana kau tahu di saat itu Dia berada di sisimu . Bila kau ingin bercakap denganNYA , panjatkanlah kesuh kesah dalam doa dan sujudmu , dirikanlah solat . Allah..... ku merinduiMU .



♥ Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza ♥

No comments:

Post a Comment