Thursday, August 2, 2012

Selagi Masih Ada Jalan .


Bismillahirrahmanirrahim . 

* Jika syg pada diri bacalah sehingga habis dan rasakan dengan hati kecil kamu :') *

Assalamualaikum sahabat-sahabat ieka yang ieka sayang kerana Allah . Alhamdulillah , syukur kepada Allah kita masih berkesempatan bernafas dan beribadat kepada-Nya lagi . Namun adakah lagi peluang selepas ini ? Wallahualam . Yang pasti kita harus sentiasa bersedia kerana mati itu pasti cuma kita tidak tahu bila dan di mana . Jika kita mati dalam keadaan beriman kepada-Nya . Alhamdulillah . Tapi jika kita mati dalam keadaan lalai dan alpa , Allahu Akbar , azabnya tidak tertanggung . Itu yang pasti . Nauzubillahminzalik . 

Ok , kali ini entry ieka bertajuk selagi ada jalan . Ok , suka ieka tekankan di sini hal kembali pada Allah . Sebab apa ? Sebab kita memang seorang hamba Allah . Jika kita seorang anak , sudah tentu kita perlu taat pada ibubapa . Jika kita seorang pelajar , kita mesti hormat guru-guru kita . Jika kita seorang pekerja , kita mesti ikut arahan majikan kita . Begitu jua kita sebagai seorang hamba Allah , kita harus taat dan patuh hanya pada DIA . Kita ni dah lar menumpang bumi DIA , kalau kita menumpang rumah orang , buat hal sendiri tanpa hormat tuan rumah . Mesti tak sopan kan ? Begitu juga dengan situasi kita sebagai hamba Allah . Dia berikan kita segala nikmat . Ni awak baca apa yang saya bebelkan ini pun datang dari nikmat dia , nikmat melihat , nikmat membaca , nikmat mendengar lagu dalam blog ni . Macam2 nikmat yang Allah beri kadang-kadang tanpa kita sedar . Subhanallah , Maha Suci Allah . Betapa Dia pemurah dgn kita . Tapi adakah kita bersyukur dengan segala apa yang Dia berikan pada kita ? Tepuk dada tanya iman . 

Berhentilah hidup dalam keadaan sombong kepada Allah , tidak kemana . Bila-bila masa sahaja Allah boleh tarik nikmat yang Dia beri pada kita . Allah bagi nikmat pada kita , bersyukurlah dengan solat 5 waktu . Jangan main solat tak solat . Solat itu wajib . Sentiasalah ingat kepada Dia dengan berzikir dan berselawat kepada Nabi Muhammad S.A.W . Soal aurat juga wajib . Jangan main-main . Adakah kamu mencabar Allah dengan tidak menutup aurat ? Sedangkan Allah telah berfirman : 

" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya " - An-Nur 31

" Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. " - Al-Azhab 59




Sudah terang dan jelas bukan ? Kamu tahu apa balasanya jika ingkar perintah Allah kan ? . Sedangkan kita hamba yang hina tetapi mengingkar perintah Pencipta kita . Allahu Akbar . Bagaiman kita di akhirat kelak :'( . Bagaimana keadaan kita di dalam kubur kelak , bagaimana keadaan kita di titian sirat Sirat-al-Mustaqim kelak . Adakah di syurga atau neraka tempat kita kelak ? . Pernah kah awak ambil masa untuk berfikir tentang hal ini ? Dan ~ Lelaki juga ada auratnyaaa . Jgn ingat awak tak da aurat . Di antara pusat dan lutut kamu adalah aurat . So jaga ! 


Sahabat , jika kamu pernah tersesat di bawa arus dunia , berusahalah untuk selamatkan diri . Kembalilah kepada Pencipta kita selagi masih ada jalan . Ye ,semua manusia pernah melakukan kesilapan dan tiada yang sempurna tetapi berusahalah untuk menjadi hamba yang taat , hamba yg baik kepada Allah . Sahabat yang ku sayang kerana Allah , yang lepas biarkan lepas . Samada awak pernah melakukan kesilapan yang amat besar sekalipun dalam hidup awak biarlah ia menjadi rahsia antara awak dan Allah sahaja dan semua tu dah tak penting , yang penting adalah masa sekarang dan akan datang . Buruk mana pun our past , Allah dah tak pandang dah jika kita bertaubat dengan sebenar-benarnya taubat dan berniat dah tak nak ulangi kesilapan lepas . Dan insyaallah selepas kamu kembali kepada Allah dan bertaubat Allah akan bersihkan hati awak dan kurniakan perasaan " The New You " . Allah , perasaan tu sangat indah . Lillahi Ta'ala ! Tetapi bertaubat bukan hanya pada mulut yang menyebut tetapi di laksanakan dengan tindakan dan usaha juga . Contoh macam buat solat taubat , tidak tinggalkan solat 5 waktu , solat di awal waktu ,  bangun di sepertiga malam buat tahajjud , amalkan solat sunat dan baca al-Quran . Itu antara cara-cara kita nak dekatkan diri dengan Dia . Kalau dulu tak tutup aurat dengan sempurna , now usahalah untuk tutup aurat . Sekali lagi saya ulang , selagi masih ada jalan , bertaubatlah :') 

Kenangan yang lalu tidak boleh menghalang kita untuk menjadi lebih baik di masa hadapan , selagi kita percaya kepada ALLAH , berusaha untuk berubah , dan cuba untuk berubah setiap saat , setiap hari dan hari-hari sehinggalah tiba ajal kita :') , Kita semua berhak untuk rasa sebenar2nya bahagia , kita berhak untuk mendapatkan hidup yang lebih baik , kita berhak untuk rasa tenang , kita berhak untuk mendapatkan pasangan yang baik untuk membantu kita gapai Jannah-Nya sebab kita ni punya ALLAH S.W.T ! Dan kerana Dia hidup kita sangat menakjubkan :) . Dengan syarat kita patuh perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya . Tidak kah kamu mahu bahagia di dunia juga di akhirat ? :) 


Sahabat yang ku sayang kerana Allah . Trust yourself , believe in Allah's plan . As long kita bertaubat dan benar-benar tak nak balik pada dosa yang lepas , Insyaallah , Allah akan protect kita . Sesungguhnya Dia Maha Pengasih , Maha Penyayang , Maha Pengampun . Subhanallah , Allahu akbar !!


Tunggu apa lagi sahabat , ambil lah masa sekejap untuk pejamkan mata , fikir balik dosa-dosa yang kamu pernah lakukan . Fikirlah , dimana tempat kita jika kita tidak bertaubat atas dosa-dosa tersebut . Jangan tunggu hidayah datang , jangan tunggu seru datang kerana hidayah tak akan datang tanpa kita sendiri dahagakannya . Hidayah tak akan datang tanpa kita berusaha untuk memilikinya . Dan percayalah mati itu bila-bila masa sahaja . Ia datang tanpa di undang , ia datang tanpa di pinta . Kembalilah kepada Allah , bertaubatlah selagi sempat , selagi masih ada jalan . Sebelum suatu masa di akhirat kelak kamu merayu-rayu kpd Allah untuk kembali ke dunia untuk bertaubat , masa itu sudah tidak berguna lagi . Muhasabah lah diri . Lembutkan hati . Mulakanlah perubahan yang besar dalam hidup . Percaya kamu tidak akan menyesal . Indahnya bila bercinta dengan Allah . Tidak dapat terucap dengan kata-kata :')


Akhir kata dari saya , semoga awak semua tergerak hati untuk berubah kerana Allah , untuk mencari kembali Redha Allah . Sama-samalah kita berusaha untuk mendapatkan Redha Allah . Bila kamu sematkan di hati kamu hidup dan matimu hanyalah kerana Allah . Insyaallah kamu bahagia dunia akhirat . Jika ada kekurangan , terkasar bahasa harap di ampun dan itu berpunca dari kelemahan diri ini sendiri . Apa yang baik itu semuanya datang dari Allah . 


Alhamdulillah , kamu berjaya membacanya sampai habis . Allah sayang kamu :') . Jadi mulakan langkah untuk kembali kepada Allah . Semoga kita semua mendapat kemenangan di dunia dan di akhirat . Insyaallah . 






♥ Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza ♥

3 comments:

  1. Allahurabbi syukran ya ukhti atas perkongsian :)
    I've changed and hanya Allah je tahu perasaan ni :)

    ReplyDelete
  2. Semoga kita semua berada di bawah lindungan-Nya . Insyaallah .

    ReplyDelete