Friday, February 24, 2012

11 TAHUN . TANPA DIA . AL-FATIHAH .


READ AND FEEL IT 





Assalamualaikum . Lamakan menyepi blog ieka . Actually , before this tak ada apa yang nak di kongsikan . So , sebab tulah blog ieka menyepi . Korang sehat ? Life okay ? Adik-adik yang sekolah tu , banyak tak kerja sekolah ? ngeh ngeh ngeh ! Kene siapkan tau dalam cuti ni . Jangan bagi cikgu malatop ye ! 

Okay dah ! Kembali kepada tajuk entry ieka kali ini . Okay , apa sebenarnya yang ieka maksudkan 11 tahun tanpa dia ? Yer ! 11 tahun hidup ieka tanpa orang yang ieka sayang . Tanpa seseorang yang ieka anggap sebagai nadi hidup ieka . 11 tahun tanpa seseorang yang menjadi ketua kepada keluarga ieka . Seseorang yang menjadi kebanggan keluarga ieka . Seseorang yang telah bersusah payah mencari rezeki untuk kami sekeluarga . Siapa dia ? Sesungguhnya , tiada dia . Maka tiada ganti . Kemana boleh di cari kasih seorang insan yang bernama AYAH . 

Malam ni , detik 12 malam . Genap lah 11 tahun arwah papa ieka ABDULLAH BIN ABDUL GHANI kembali kepada NYA . Ieka tak tahu bagaimana ieka nak gambarkan perasaan masa ni . 11 Tahun ieka rindui kasih seorang ayah . 11 Tahun ieka hidup tanpa papa dan 5 tahun tanpa mama . Sejak tu , cukup kuatkah ieka ? Cukup tabahkah ieka ? Persoalan tu dibiarkan berlalu .

Masa arwah papa ada dulu . Segalanya sempurna . Keluarga yang bahagia . Keluarga yang lengkap . Kesenangan yang di kecapi melimpah ruah . Tapi bila tiadanya dia ? Mama yang mengambil alih untuk menjadi ibu . Untuk menjadi ayah . Betapa kuatnya mama tika itu . Betapa tabahnya mama hadapi segala dugaan , segala cabaran . Sejak itu ieka hanya bergantung hidup dengan mama . Tapi tak lama lepas pada tu . Mama juga mengikut jejak arwah papa . Sesungguhnya ALLAH S.W.T lebih menyayangi mereka . 

Tipu , kalau ieka cakap tak ada rasa langsung untuk menangis . Sebab ieka hanya manusia biasa . Mungkin selalu senyum . Mungkin ieka selalu menenangkan hati orang lain . Tapi hati ieka . Biarkan dia sendiri :) kesedihan tu dah macam lumrah untuk hidup ieka . Apatah lagi kesunyian yang dirasa . Sejak kecil tanpa mereka . Umpama tiada tempat untuk bersandar kasih . Tiada tempat untuk mengadu sedih . Tiada juga orang yang menjadi tulang belakang . Untung ieka masih ada kakak-kakak dan abang yang setia di sisi . Yang banyak berkorban demi kebahagiaan ieka . Tapi samakah dengan kasih seorang ibu dan ayah . Tepuk dada . Tanya hati awak . 

Tapi , takdir tetap takdir . Yang pergi tetap pergi . Kita yang masih hidup harus sabar untuk jalani kehidupan yang seterusnya . Walaupun susah . Tapi harus di telan . Sesungguhnya , Tuhan sentiasa ada untuk umat yang memerlukan dia . Terima kasih kepada keluarga ieka dan kawan-kawan ieka yang setia di sisi ketika susah senang ieka . Terima kasih sebab menjadi tulang belakang ieka . 

Mama dan papa ieka meninggal pada bulan yang sama, bulan 2 . Tapi tahun yang berlainan . 






YA ALLAH ! Jadikanlah segala ujian-Mu sebagai penguat iman kami . Tempatkanlah mama dan papa ieka di kalangan orang yang beriman . Ampunilah dosa-dosanya , jauhilah dia akan siksa kubur-Mu , terangilah kuburnya dengan cahaya -Mu , lapangkanlah kuburnya , jadikanlah ilmunya , dan sedekah jariahnya sebagai bekalannya . AMIN .


AL-FATIHAH





KASIH IBU DI BAWA KE SYURGA . KASIH AYAH TIADA GANTI .

HARGAI MEREKA SELAGI ADA .

                                   













♥ Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza ♥

No comments:

Post a Comment