Sunday, August 12, 2012

Jalan Ke Syurga dan Jalan Ke Neraka .


Bismillahirrahmanirrahim ~

Assalamualaikum , alhamdulillah . Bertemu lagi kita pada saat ini . Alhamdulillah , masih bernyawa saat ini . Alhamdulillah , jari jemari ini masih boleh di gunakan dengan sempurna untuk menaip setiap perkataan di laman ini . Besar harapan diri ini agar ada manfaat untuk semua . Semoga Allah sentiasa mengikhlaskan hati ini dan menjauhi diri ini dari sifat riak dan takabur . Ya Allah , hanya padaMu aku percaya , jagalah hati ini agar sentiasa berada di landasanMu . 

Ok , alhamdulillah , ieka tergerak hati untuk bercerita mengenai isu jalan ke syurga dan jalan ke neraka seperti tajuk di atas . Sebenarnya entry ini khas untuk mereka yang mula ingin menapak untuk mencari redha Allah . Alhamdulillah , makin ramai yang tergerak hati untuk mencari kebahagiaan yang hakiki . Tetapi masih ramai jua yang masih leka dengan keindahan dunia yang bakal menjahanamkan diri di akhirat kelak ."  Ya Allah berilah mereka  yang masih asyik dengan tipu daya dunia hidayahMu dan berilah mereka petunjukMu . Sesungguhnya Kau Maha Pengampun dan Maha Pengasih . Hanya Kau yang berkuasa atas sesuatu " . Amin Allahumma Amin . Sentiasalah berdoa kepada mereka yang masih tersesat dengan arus dunia . Jangan mencaci , menghina , menghukum mereka , sebaliknya doa lah yang baik-baik . Kita tak berhak nak menghukum mereka . Kerana yang berhak menghukum itu hanyalah Allah . Kita semua sebenarnya sama sahaja . Hamba Allah yang hina . Apa yang membezakan hanyalah amal ibadah seseorang itu . Jadi berusahalah sentiasa untuk menanam pokok dengan menggunakan baja amal dan hasilnya kutiplah pada hari akhirat kelak :') . Sama-sama kita .


Sahabat , bukan senang nak berbuat baik , bukan senang nak jadi baik . Pelbagai dugaan yang Allah akan beri untuk menguji kita , untuk melihat sejauh mana kita mahu mencari redhaNya , sejauh mana kita dahagakan cintanya , sejauh mana kita berusaha untuk mengenal islam dan dalam masa yang sama sudah tentu untuk menguji iman kita . Memang tak di nafikan , sukar , sebab apa ? Sebab syurga Masya'Allah sangat indah . Indahnya tidak tercapai dek akal untuk kita gambarkan . Masya'Allah , Subhanallah , Allahu Akbar . Jika indah dunia , sejuta kali lagi indah syurga dan ia nya kekal abadi , manakala keindahan dunia hanya bersifat sementara . Sebentar cuma . Maka bersabarlah dengan ujian Allah , bersangka baik atas segala apa yang ditentukanNya . Percaya pada kuasa Allah . Percaya pada takdirNya . Jangan pernah berputus asa dengan Allah . JANGAN ! . Jangan pernah kalah dengan hasutan syaitan , jangan pernah kalah dengan mulut manusia yang mengata kita , apa yang dirisaukan . Allah tahu apa niat kita . Allah tahu segala apa yang ada di ruang fikiran kita . Manusia boleh menilai kita , tetapi sebaik-baik penilaian itu adalah penilaian dari Allah . Pedulikan mulut manusia , biar mereka nak kata apa , lama-lama mereka akan diam juga . Sentiasa letakkan di hati , kita Hamba Allah , bukan hamba manusia . Dan berdoalah kepada Allah agar orang sekeliling kita menerima perubahan kita . Doa itu senjata kita .

Firman Allah SWT dalam Surah An-Nisa' : 77  : "Kesenangan di dunia ini hanya sebentar dan akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertaqwa dan kamu tidak akan dianiaya sedikitpun."

Rasulullah SAW bersabda : "Tidaklah dunia ini dibanding kenikmatan akhirat kecuali seperti salah seorang diantaramu yang mencelupkan jarinya ke dalam air laut, maka lihatlah berapa banyak air yang ada di jarinya." (HR. Muslim).

Rasulullah SAW juga bersabda : "Jika wanita penghuni syurga turun ke dunia ini, tentu antara langit dan bumi ini akan bersinar, dan bau harumnya akan tersebar memenuhinya dan mahkota di kepalanya lebih baik daripada dunia dan seisinya." (HR Bukhari).

Subhanallah ! Masya'Allah ! Allahu Akbar ! Indahnya syurga :') . Itu baru sahaja gambaran , yang sebenar2nya hanya Allah yang tahu :') 

Jalan ke neraka ? Nauzubillahminzalik . Mohon jauh dari lautan api neraka , hakta satu titik percikan api neraka pun diri ini tidak sanggup . Sungguh Ya Allah , tidak mampu diri ini menanggung . Panas dunia pun kadang-kadang tidak termampu ku tanggung . Apatah lagi panas dengan didihan lautan api neraka . Allah !!!!! :'( . Untuk berbuat jahat ni sahabat , tak susah . Senang je . Bila-bila masa pun boleh buat . Bila kita buat syaitan lagi gelakkan kita sebab dia berjaya memperdayakan kita . 

Allah S.W.T telah berfirman dalam surah An-Nisa' ayat 120/121 " Syaitan sentiasa menjanjikan mereka (dengan janji-janji indah) serta memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong dan apa yang dijanjikan oleh Syaitan itu tidak lain hanyalah tipu daya semata-mata. Mereka (yang tertipu ) itu tempatnya di dalam neraka Jahannam dan mereka tidak ada tempat ( lain untuk ) lari darinya "

Ingat lah sahabat Syaitan telah berjanji pada Allah untuk menyesatkan kita semua sehingga tibanya kiamat dan akan membawa kita bersama-sama ke neraka Jahannam . 

Allah berkata (kepada Iblis), “Keluarlah dari Syurga, kerana sesungguhnya engkau adalah terkutuk. Dan sesungguhnya laknat ke atas engkau tetap akan menimpa sehingga hari kiamat.” Iblis menjawab, “Ya Tuhan-ku, maka berilah tangguh kepadaku sehingga hari kebangkitan.” Allah berfirman, Maka engkau termasuk yang diberi tangguh sehingga ke suatu waktu yang telah ditentukan.” Iblis berkata, “Wahai Tuhanku, disebabkan Engkau telah memutuskan bahawa aku ini sesat, maka aku berjanji akan memperindahkan (segala bentuk kemungkaran) kepada Adam dan keturunannya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis (ikhlas) di antara mereka.” (Surah al-Hijr, 15: 34-39)

" Dan sesungguhnya neraka Jahannam itu benar-benar tempat yang telah di janjikan kepada mereka ( pengikut-pengikut syaitan ) semuanya " - Surah Al-Hijr 43


“Mereka diperlihatkan  kepada bahan api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa berada dalam alam Barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada  malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikutpengikutnya  ke dalam azab  api neraka yang seberat-beratnya”. (Surah Ghafir: 46)

Astaghfirullah al-adzim . Allahu Rabbi , Sanggupkah kita ? untuk menahan azab api neraka ? Yang pastinya kita tak mampu untuk menanggungnya . Berhentilah dari mendengar tipu daya syaitan . Bangunlah ! Bangkitlah ! Sedarlah ! Jangan terpedaya ! 

Jadi sahabat-sahabatku , jangan berputus asa untuk menjadi baik . Perit , sukar ini hanya sementara . Dan keindahan yang bakal kita terima di akhirat kelak adalah terlalu indah wahai sahabatku . Berjuanglah menahan nafsu . Berjuanglah mempertahankan iman . Berjuanglah dalam mencari Redha Allah . Kelak pasti kamu rasa nikmatnya berada di jalan Allah , betapa nikmatnya keindahan iman . Jika tidak berdaya berdoa dan bercakap lah dengan Allah dalam doa2 mu , dalam sujud2 mu . Sesungguhnya Allah tidak akan membiarkan hamba-hamba yang taat padaNya menangis hiba begitu sahaja . Sesungguhnya Allah itu Maha pengasih dan Maha Penyayang . Jika kamu ingin Allah bercakap dengan kamu sentiasalah berbaik dan mengamalkan membaca al-Quran dan baca sekali dengan tafsirnya . Sesungguhnya ayat-ayat Allah itu adalah sebaik2 ayat yang ada di dunia . Sungguh akan terasa lapang setelah membaca al-Quran :) . Teruslah berjuang sahabatku dalam mencari Redha ALLAH . Jangan kalah . Jangan goyah . Jangan rebah . Jika rebah , bangunlah balik tanpa menghiraukan keadaan sekeliling . Tanpa menoleh kebelakang . Jihad Fisabilillah !!!! Takbirrr ~~ Allahu Akbar !! 

Sama-samalah kita untuk berusaha mencari Redha Allah , untuk sama-sama berusaha menjadi hamba Allah yang bertakwa kepadaNya . Sentiasalah pahat di hati mati itu bila-bila masa tidak kurang dan tidak lebih walaupun sesaat . Segala apa yang baik itu datang dari Allah , apa yang kekurangan itu kelemahan diri ini sendiri . 


Alhamdulillah , awak berjaya habiskan bacaan . Allah sayang kamu :')





♥ Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza ♥

3 comments:

  1. Allah sayang orang yang sabar :)

    ReplyDelete
  2. Allah jugak bersama dgn orang yang sabar. sebaik2 tempat kembali dan seburuk2 tempat kembali.Allah tak kejam cipta neraka tp yup kita boleh pilih jln ke syurga / neraka..alhamdulillah ahsanti..

    ReplyDelete